Startup-vinnaren AMRA väljer Stormfors som långsiktig digital partner

AMRA, som precis vunnit DI Digital Startup Tour, har genom en tung investering från Pfizer nu inlett arbetet med en global expansion i samarbete med Stormfors Digitalbyrå.

AMRA, som grundades i Sverige 2010, är först i världen att omvandla bilder från MRI-scanners till precisa 3D-baserade fett- och muskelmätningar via en molnbaserad tjänst. Detta leder till ett markant förbättrat patientunderlag, vilket sparar tid och pengar för företagen samtidigt som det ger forskare och läkemedelsindustrin en möjlighet till analys av samlad data.

”Vårt mål är att, baserat på kroppsprofil, kunna bedöma risken för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdom och andra metabola sjukdomar. Och att sen hjälpa sjukvården att prioritera vilka som ska behandlas”, säger Tommy Johansson, VD och delägare.

Tommy Johansson grundade tidigare kartbolaget C3 Technologies, som år 2011 såldes till Apple.

Stormfors roll är att sätta strategin för en global expansion samt att skapa plattformar för kommunikation och samverkningar mellan olika system. Inledningsvis handlar det om att planera, designa och utveckla den nya webbplatsen och optimera den för Marketing Automation samt att koppla på de system och digitala verktyg som medverkar till att växa AMRAs nätverk inom forsknings- och läkemedelsindustrin.

“Vi har höga förväntningar på Stormfors och vår nya plattform, som vi är övertygade kommer att bidra i vårt arbete med att ta oss till nästa nivå i vår expansionsfas.”, säger Marie Börjesson, Brand Manager på AMRA.

“Kombinationen av AMRA som innovativt snabbrörligt företag och uppdragets strategiska omfång gör detta till ett toppenkul samarbete helt i linje med Stormfors. Redan i första mötet tände vi till ordentligt och nu kör hela teamet med full kraft.”, säger Petter Plöjel, Managing Partner på Stormfors.